11 اکتبر 2022-محققان کلینیک کلیولند یک داروی رایج دیابت به نام متفورمین را به عنوان یک درمان احتمالی برای فیبریلاسیون دهلیزی معرفی کردند.

این مطالعه که درCell Reports Medicine منتشر شد، نتیجه ی تحقیقات در حال انجام در کلینیک کلیولند برای حمایت از تحقیقات بیشتر در مورد متفورمین، به عنوان یک کاندیدای دارویی با کاربری جدید است. محققان از محاسبات پیشرفته و توالی یابی ژنتیکی استفاده کردند تا تعیین کنند که اهداف متفورمین به طور قابل توجهی با ژن هایی که در فیبریلاسیون دهلیزی از تنظیم خارج شده اند، همپوشانی دارند.

دکتر Mina Chung، نویسنده ی ارشد این مطالعه، گفت: نیاز قابل توجهی به درمان‌های جدید برای فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد، زیرا در بیش از یک دهه هیچ داروی جدیدی برای درمان آن تایید نشده است.اما یافتن داروها یا روش هایی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی به دلیل عوارض جانبی جدی بالقوه، دشوار است.

نویسنده ی اول این مقاله، Jessica Castrillon Lalدانشجوی برنامه ی پزشکی مولکولی در کلینیک کلیولند، گفت: اینطور نیست که ما یک هدف دارویی جدید پیدا کرده باشیم که برای آزمایش آن بر روی افراد  به 20 سال زمان نیاز داشته باشیم.

پرفسور Feixiong Cheng، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه از موسسه پزشکی ژنومیک در موسسه تحقیقاتی لرنر در کلینیک کلیولند، گفت: استفاده از یک داروی تایید شده، می تواند سبب صرفه جویی 10 ساله در زمان توسعه ی یک دارو شود. ما در حال حاضر اطلاعات را در اختیار داریم. فقط باید آن را به روش محاسباتی بسیار کارآمد، مانند فناوری هوش مصنوعی، آزمایش کنیم.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که متفورمین 30 ژن مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی را هدف قرار می دهد، با اثرات مستقیم بر بیان 8 ژن. هشت داروی کاندید دیگر در تجزیه و تحلیل بررسی شدند، اما محققان توانستند متفورمین را به عنوان نامزد برتر از طریق آزمایش و بررسی مجموعه ی بزرگی از داده‌های بیماران شناسایی کنند.

محققان در آزمایشگاه دکتر Cheng، از روش‌های پزشکی شبکه‌ای برای یافتن داروهای کاندید برای کاربری متفاوت استفاده می‌کنند و شبکه‌های وسیعی از فعل و انفعالات مولکولی را بررسی می‌کنند. برای این مطالعه، محققان فهرستی از 2800 داروی مورد تاییدFDA را با تجزیه و تحلیل سه منبع داده به دست آوردند: نقشه ای از تعاملات بین پروتئین ها به نام "اینتراکتوم"؛ شبکه ای از ژن های مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی؛ و اهداف مولکولی یا ژنتیکی هر دارو.

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین نوع آریتمی قلبی در جهان است و می تواند منجر به عوارضی از جمله سکته مغزی و نارسایی قلبی شود. درمان‌ها عمدتاً به سمت تلاش برای جلوگیری از آریتمی با استفاده از داروهایی که سیستم الکتریکی را هدف قرار می‌دهند، از جمله کانال‌های یونی در قلب، یا استفاده از catheter ablation  برای جداسازی وریدهای ریوی که در آن ضربان‌های شروع فیبریلاسیون دهلیزی رخ می‌دهد، انجام می‌شود.

با این حال، عوارض جانبی، موفقیت محدود و عوارض بالقوه می تواند این رویکردها را محدود کند.

در تحقیقات قبلی همین گروه، آنزیمAMPK  به عنوان یک تنظیم کننده کلیدی بالقوه برای استرس متابولیک شناسایی شد. استرس متابولیک با فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد.

تحقیق اخیر با کمک مالی 14.2 میلیون دلاری اخیر NIH برای بررسی درمان‌های جدید فیبریلاسیون دهلیزی با استفاده از داده‌های ژنومی در حال انجام است. محققان از نتایج تجزیه و تحلیل شبکه با آزمایش‌هایی بر روی سلول‌های قلب زنده رشد یافته از سلول‌های بنیادی انسانی حمایت کردند که نشان‌دهنده اثرات مطلوب متفورمین بر بیان ژن است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221011/Common-diabetes-medication-identified-as-a-possible-treatment-for-atrial-fibrillation.aspx